نقشه های جهانی LULC ، اطلاعاتی در مورد برنامه ریزی حفاظت ، امنیت غذایی و مدل سازی هیدرولوژیک ، از جمله موارد دیگر را ارائه می دهند. این مجموعه داده می تواند برای تجسم استفاده از زمین / پوشش زمین (LULC) در هر نقطه از زمین استفاده شود.

این لایه همچنین می تواند در آنالیزهایی که به ورودی LULC نیاز دارند استفاده شود. به عنوان مثال ، ابزارهای Zonal Statistics به کاربر این امکان را می دهند که با گزارش کل تخمین ها برای هر یک از کلاس ها ، ترکیب یک منطقه مشخص را درک کند. صحنه های فردی GeoTIFF را می توانید از اینجا بارگیری کنید.

پردازش LULC

این نقشه توسط یک مدل یادگیری عمیق تهیه شده است که با استفاده از بیش از 5 میلیارد Sentinel-2 پیکسل با برچسب دستی ، نمونه برداری شده از بیش از 20،000 سایت توزیع شده در تمام زیست های اصلی جهان ، تهیه شده است.

مدل اساسی یادگیری عمیق از 6 باند داده بازتابش سطح Sentinel-2 استفاده می کند: آبی ، سبز ، قرمز ، نزدیک مادون قرمز و دو باند مادون قرمز موج کوتاه. برای ایجاد نقشه نهایی ، مدل در تاریخهای مختلفی از تصاویر در طول سال اجرا می شود و خروجی ها در یک نقشه نماینده نهایی سال 2020 ترکیب می شوند.

سکوی پردازش

داده های Sentinel-2 L2A / B از طریق Microsoft’s Planetary Computer قابل دسترسی بوده و با استفاده از Microsoft Azure Batch مقیاس بندی شده اند. تصاویر برای سال 2021 است.

تعاریف کلاس

1. آب
مناطقی که عمدتا آب در طول سال وجود داشته است. ممکن است مناطق با آب پراکنده یا زودگذر را پوشش ندهد. شامل پوشش گیاهی کمیاب یا کمیاب ، هیچ رخنمون سنگی و همچنین ویژگی هایی مانند اسکله ساخته نشده است. مثالها: رودخانه ها ، برکه ها ، دریاچه ها ، اقیانوس ها ، دشت های شور نمک.

2. درختان
هرگونه خوشه بندی قابل توجهی از پوشش گیاهی متراکم بلند (~ 15 متر یا بالاتر) ، به طور معمول با سایبان بسته یا متراکم. مثالها: پوشش گیاهی جنگلی ، خوشه های پوشش گیاهی بلند و انبوه در گلزارها ، مزارع ، باتلاق یا حرا (پوشش گیاهی متراکم / بلند با آب زودگذر یا تاج پوشش خیلی ضخیم برای تشخیص آب در زیر آن).

3. علف
مناطق باز پوشیده از چمنهای همگن با پوشش گیاهی بلندتر و تقریباً کم. غلات و حبوبات وحشی بدون هیچ گونه نقشه آشکاری از انسان (به عنوان مثال ، یک مزرعه طراحی نشده) ؛ مثالها: چمنزارها و مزارع طبیعی با پوشش کم درخت و پوشاننده درخت ، دشت ساوانای آزاد با درختان کم درخت ، پارک ها / زمین های گلف / چمنزارها ، مراتع.

4. سیلاب گیاهی
مناطقی از هر نوع پوشش گیاهی با اختلاط آشکار آب در اکثر سال. منطقه سیلاب فصلی که ترکیبی از علف / بوته / درختان / زمین خالی است. مثالها: حرا آب گرفتگی ، پوشش گیاهی ظهور یافته ، شالیزارهای برنج و سایر کشاورزی که به شدت آبیاری و آبگیری می شود.

5. محصولات زراعی
غلات ، علف ها و محصولاتی که در ارتفاع درخت قرار ندارند انسان کاشته و نقشه برداری کرده است. مثالها: ذرت ، گندم ، سویا ، قطعات زمینهای ساختاری.

6. اسکراب / درختچه
مخلوطی از خوشه های کوچک گیاهان یا گیاهان منفرد پراکنده در منظره ای که خاک یا سنگ در معرض آن را نشان می دهد. پاکسازی های پر از اسکراب در جنگل های انبوه که به وضوح بلندتر از درختان نیستند. مثالها: پوشش متوسط ​​تا پائین بوته ها ، بوته ها و دسته های چمن ، ساواناهای دارای علف های بسیار نادر ، درختان یا گیاهان دیگر

7. منطقه ساخته شده
سازه های ساخته شده توسط بشر؛ شبکه های اصلی جاده ای و ریلی ؛ سطوح بزرگ غیر همگن از جمله سازه های پارکینگ ، ساختمانهای اداری و مسکن مسکونی. مثالها: خانه ها ، روستاهای انبوه / شهرها / شهرها ، جاده های آسفالته ، آسفالت.

8. زمین برهنه
مناطقی از سنگ یا خاک با پوشش گیاهی بسیار کم و بدون پوشش گیاهی برای کل سال. مناطق وسیعی از شن و ماسه و بیابانها بدون پوشش گیاهی کم. مثالها: سنگ یا خاک در معرض ، تپه های شنی بیابان و ماسه ، تشت / ماهی تابه های نمکی خشک ، بستر دریاچه خشک ، معادن

9. برف / یخ
مناطق همگن برف یا یخ دائمی ، معمولاً فقط در مناطق کوهستانی یا بالاترین عرض های جغرافیایی. مثالها: یخچالهای طبیعی ، برفک دائمی ، مزارع برفی.

10. ابرها
به دلیل پایدار بودن پوشش ابر ، هیچ اطلاعاتی درباره پوشش زمین وجود ندارد.

ارزیابی دقیق نقشه جهانی 2020 توسط رصدخانه تأثیر

به دنبال بهترین روشها برای ارزیابی دقت ،تخمین سطح زیر کشت را برای هر کلاس با استفاده از دقت کاربر مربوطه خود از محاسبه مقایسه تا مجموعه اعتبار سنجی تنظیم کرد. این روش همچنین به رصدخانه تأثیر اجازه داد تا برای هر تخمین سطح زیر زمینی 95٪ فاصله اطمینان ایجاد کند ، تصویر واضح تری از صحت و مساحت کل برای هر کلاس در اختیار کاربران قرار دهد. برای اطلاعات بیشتر ، لطفاً به Olofsson و همکاران ، RSE (2013) مراجعه کنید.

ماتریس سردرگمی تعداد پیکسل ها در برابر “سه متخصص سختگیر” کاشی های اعتبار استاندارد طلا ارزیابی می شود. مدل به طور کلی 86٪ در مورد مجموعه اعتبار سنجی بدست می آورد.

این داده ها بعد اصلاح و موزاییک شدن برای هر استان تفکیک شده و در لینک زیر قرار داده شده اند

داده ها مناسب برای استفاده در انواع تحلیل های مکانی همچون مکانیابی، پهنه بندی و … مناسب می باشند

برای دانلود بر روی اسم هر یک از استان ها کلیک کنید

قیمت: 20000 تومان

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال بیختیاری

خراسان جنوبی

حراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگلویه بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

نقشه کاربری اراضی کشور با قدرت تفکیک ۳۰ متر به تفکیک استان

همچنین کاربری های سال 2017 تا 2022 تهیه شده با تصاویر ماهواره سنتینل 2 به تفکیک استان ها در سایت بارگذاری شده است  و شما می توانید با جستجو کلمه کلیدی کاربری اراضی و نام استان به آن دسترسی داشته باشدید.

author-avatar

درباره خلیل غلام نیا

دانشجوی دکتری سنجش از دور و GIS، دانشگاه چارلز جمهوری چک سابقه بیش از هشت سال کار با داده های سنجش از دور و GIS تسلط به تجزیه و تحلیل داده های اوپتیک، راداری و حرارتی تسلط به زبان های برنامه نویسی پایتون و گوگل ارث انجین در زمینه تجزیه تحلیل مدل های هوشمند در سنجش از دور و GIS

پست های مرتبط

یک فکر در مورد “دانلود نقشه کاربری اراضی زمین با قدرت تفکیک ۱۰ متر به تفکیک استان ها تولید شده با تصاویر ماهواره ای سنتینل ۲ سال ۲۰۲۱

  1. Mahdavifard گفت:

    با سلام وقت بخیر
    ببخشید این دیتا همون دیتای Esri هست؟

    1. با سلام
      بله عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *