رگرسیون لوجستیک

یک مدل آماری رگرسیون برای متغیرهای وابسته دوسویی مانند بیماری یا سلامت، مرگ یا زندگی است. این مدل را می‌توان به عنوان مدل خطی تعمیم‌یافته‌ای که از تابع لوجیت به عنوان تابع پیوند استفاده می‌کند و خطایش از توزیع چندجمله‌ای پیروی می‌کند، به‌حساب‌آورد. منظور از دو سویی بودن، رخ داد یک واقعه تصادفی در دو موقعیت ممکنه است. به عنوان مثال خرید یا عدم خرید، ثبت نام یا عدم ثبت نام، ورشکسته شدن یا ورشکسته نشدن و … متغیر هایی هستند که فقط دارای دو موقعیت هستند و مجموع احتمال هر یک آنها در نهایت یک خواهد شد. کاربرد این روش عمدتاً در ابتدای ظهور در مورد کاربرد های پزشکی برای احتمال وقوع یک بیماری مورد استفاده قرار می گرفت. لیکن امروزه در تمام زمینه های علمی کاربرد وسیعی یافته است. به عنوان مثال مدیر سازمانی می خواهد بداند در مشارکت یا عدم مشارکت کارمندان کدام متغیر ها نقش پیش بینی دارند؟ مدیر تبلیغاتی می خواهد بداند در خرید یا عدم خرید یک محصول یا برند چه متغیر هایی مهم هستند؟ یک مرکز تحقیقات پزشکی می خواهد بداند در مبتلا شدن به بیماری عروق کرنری قلب چه متغیر هایی نقش پیش بینی کننده دارند؟ تا با اطلاع رسانی از احتمال وقوع کاسته شود.

رگرسیون لوجستیک می تواند یک مورد خاص از مدل خطی عمومی و رگرسیون خطی دیده شود. مدل رگرسیون لوجستیک،بر اساس فرض های کاملاً متفاوتی (درباره رابطه متغیرهای وابسته و مستقل )از رگرسیون خطی است.تفاوت مهم این دو مدل در دو ویژگی رگرسیون لوجستیک می تواند دیده شود.اول توزیع شرطی {\displaystyle y|x}{\displaystyle y|x} یک توزیع برنولی به جای یک توزیع گوسی است چونکه متغیر وابسته دودویی است. دوم مقادیر پیش بینی احتمالاتی است و محدود بین بازه صفر و یک و به کمک تابع توزیع لوجستیک بدست می آید رگرسیون لوجستیک احتمال خروجی پیش بینی می کند.

این مدل به صورت

{\displaystyle \operatorname {logit} (p)=\ln \left({\frac {p}{1-p}}\right)=\alpha +\beta _{1}x_{1,i}+\cdots +\beta _{k}x_{k,i},}

در این آموزش سه قسمت فیلم قرار داده شده که به ترتیب به ورود داده ، پردازش  و نتیجه گیری مدل در محیط دو نرم افزار ArcGIS  و TERRSET با یک مثل در مورد زمین لغزش می پردازد .

 

قسمت اول

 

 

 

قسمت دوم

 

قسمت سوم

 

author-avatar

درباره خلیل غلام نیا

دانشجوی دکتری سنجش از دور و GIS، دانشگاه چارلز جمهوری چک سابقه بیش از هشت سال کار با داده های سنجش از دور و GIS تسلط به تجزیه و تحلیل داده های اوپتیک، راداری و حرارتی تسلط به زبان های برنامه نویسی پایتون و گوگل ارث انجین در زمینه تجزیه تحلیل مدل های هوشمند در سنجش از دور و GIS

پست های مرتبط

یک فکر در مورد “فیلم آموزش رایگان رگرسیون لوجستیک با استفاده از نرم افزارArcGIS و Terrset

  1. ناهید اکبرزاده گفت:

    سلام، خسته نباشید
    فیلم رگرسیون لجستیک در Trrrasetاجرا می کنم ولی در آخر پیام میده که math نمیشه، در حالی که همه مراحل رو اجرا می کنم ، لطفاً راهنمایی کنید.
    با تشکر

    1. لطفا ارور در واتس آپ بفرستید

  2. زهرا گفت:

    سلام.. وقت بخیر… من نحوه تغییرات کاربری زمین رو میخوام در نرم افزار ترست بدست بیارم… که از طریق این اموزش شما، نحوه ایمپورت کردن نقشه ها رو به محیط ترست یاد گرفتم اما مشکلی که واسم پیش اومده این هست که نقشه طبقه بندی شده کاربری زمینم ۵ تا دسته داره، اما بعد از اینکه به فرمت ascii تبدیلش میکنم وقتی به محیط ترست واردش میکنم راهنمای طبقاتم رو به صورت طیفی نشان می دهد…. خیلی ممنون میشم منو راهنمایی کنید.

    1. لطفا در واتس آپ به این شماره پیام بدید.
      ۰۹۱۱۵۷۳۳۳۸۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *