تعیین موقعیت عوارض و پدیده ها از اساسی ترین مباحث در جغرافیا محسوب می شود و سیستم های مختصات برای تعیین موقعیت پدیده ها طراحی شدند که از طریق تعیین طول و عرض، موقعیت مطلق پدیده ها را نمایش می دهند. از طریق سیستم مختصات می توان در بیشتر نرم افزارهای جغرافیایی از جمله ARC GIS نقشه ها و لایه ها و داده های مختلف را نمایش داد.

       سیستم مختصات جغرافیایی و UTM از مهمترین سیستم های مختصات به شمار می روند. سیستم مختصات جغرافیایی از طریق مدارها و نصف النهارها و به صورت درجه و دقیقه و ثانیه موقعیت پدیده هارا نشان می دهند در حالیکه UTM از طریق تقسیم بندی زمین به 60 زون و به صورت متریک این کار را انجام می دهد. ممکن است اطلاعاتی که در نرم افزار ARC GIS و نرم افزارهای مشابه وجود دارد از یک سیستم مختصات مشترک پیروی نکنند. در این حالت داده ها و اطلاعات در موقعیت صحیح خود قرار نمی گیرند و در این شرایط ضروری است که سیستم های مختصات پدیده ها، همسان گردند که این کار از طریق تبدیل سیستم مختصات صورت می گیرد.

در اینجا نرم افزاری معرفی می گردد که دارای قابلیتهای زیر است:

– تبدیل سیستم مختصات جغرافیایی  به سیستم مختصات UTM

– تبدیل سیستم مختصات UTM به سیستم مختصات جغرافیایی

– ساخت فایل هایی با فرمت DXF

 

      در این نرم افزار ابتدا دیتوم مورد نظر انتخاب می شود. برای تبدیل سیستم مختصات جغرافیایی به UTM طول و عرض جغرافیایی  مشخص می گردد. اما برای حالت عکس علاوه بر طول و عرض نیاز تعیین زون منطقه مورد نظر نیز می باشد. 

 

 

author-avatar

درباره خلیل غلام نیا

دانشجوی دکتری سنجش از دور و GIS، دانشگاه چارلز جمهوری چک سابقه بیش از هشت سال کار با داده های سنجش از دور و GIS تسلط به تجزیه و تحلیل داده های اوپتیک، راداری و حرارتی تسلط به زبان های برنامه نویسی پایتون و گوگل ارث انجین در زمینه تجزیه تحلیل مدل های هوشمند در سنجش از دور و GIS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *