دسته‌بندی نشده, سنجش از دور, سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS)

سایت هایی که هر متخصص سنجش از دور و GIS باید بشناسد

25 سایت  مختلف وجود دارند که اکثرا خدمات رایگان به متخصصین GIS و سنجش از دور ارائه می دهند و مهم است که ما این سایت ها بشناسیم. لینک هر سایت زیر عکس های مربوط به خود قرار گرفته است فقط کافی است بر روی لینک کلیک کنید.

قسمت اول: سایت هایی برای نمایش تصاویر ماهواره ای

1- Google Maps

Google Maps ابزاری کامل برای نقشه های ماهواره ای است. با گذشت سالها رشد می کند. بنابراین دارای ویژگی های آن است:

  • مانند منظره خیابان پانوراما.
  • چشم اندازهای سه بعدی آن از نظر ذهن دیوانه وار هستند.
  • و تقریباً مورد علاقه همه: پیدا کردن خانه خود با سیستم آدرس دهی بسیار قدرتمند.

اما بهترین بخش در مورد Google Maps این است که به طور مرتب به روز می شود. در حقیقت ، یافتن هرگونه تصویری که بیش از 3 سال داشته باشد کار سختی است.

تنها نکته منفی که می توانم به آن فکر کنم این است که شما فقط یک عکس لحظه به لحظه دریافت می کنید. اینجاست که Google Earth Pro وارد بازار می شود.

Google Maps

2- Google Earth Pro

Popquiz ، hotshot! آیا Google Maps و Google Earth Pro تصاویر مشابهی دارند؟ پاسخ این است: آنها کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند.

Google Earth Pro به شما امکان می دهد در خط زمانی تاریخی آن به عقب برگردید . به این ترتیب ، می توانید نقشه های ماهواره ای گذشته را برای هر نقطه از جهان مشاهده کنید.

مدتها پیش ، این یکی از ویژگی های رایگان بود. اما اکنون کاملاً رایگان است. بنابراین اگر می خواهید تصویری مانند پوشش های زمان را ببینید ، Google Earth Pro یک برنده کامل است.

Google Earth Pro

3- NASA Worldview

همه ما می دانیم که زمین چگونه به نظر می رسد. اما به نظر می رسد اکنون مانند در تصویر زیر لحظه به لحظه تغییر می کند

جهان بینی ناسا هدف از ارائه تصاویر در زمان واقعی است. یعنی زمین چگونه “اکنون” است. اما موارد بیشتری وجود دارد: این بیش از 800 لایه تصاویر ماهواره ای را نشان می دهد. و به طور معمول ، بیشتر آنها فقط 3 ساعت تأخیر دارند

NASA Worldview

4- Mapbox

این سایتبه سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از نقشه های ماهواره ای مهم است. به این دلیل است که Mapbox درهم و برهمی را از بین می برد و هدف آن وضوح بیشتر است. ابتدا به Mapbox بروید . بعد ، به نمای ماهواره ای آن بروید. با بزرگنمایی ، نقشه های ماهواره ای با وضوح بالا را خواهید دید. این شامل تصاویر از ماهواره های تجاری مانند DigitalGlobe است.

Mapbox

5- Esri World Imagery

تصاویر ماهواره ای  ایزری از بیش از 300 ماهواره مختلف از سراسر جهان ایجاد گردیده است نتیجه؟

لایه ای  ایجاد شده است که یکی از قدرتمند ترین، basemap  تا  امروز است.

و با  سرعت و به صورت مؤثر ، می توانید نقشه های ماهواره ای را در قدرت تفکیک بسیار بالا مشاهده کنید.به طوری کهسنگریزه در آن قابل نمایش است!

 

Esri World Imagery

6-Esri Wayback Atlas

این سایت هم مشابه Google Earth  PRO می باشد به طوری که می توان تغییرات یک منطقه را در گذر زمان مشاهده کرد.

 

Esri Wayback Atlas

7- Bing Maps

اگر بتوانم برای نقشه های ماهواره ای یک نکته را به شما ارائه کنم، این است که از نقشه های بینگ چشم پوشی نکنید ، اشتباه نکنید: نماهای خیابان بینگ پراکنده است و منظره ای مورب مانند Google Maps ندارد

Bing Maps

 

8- HERE Maps

به عنوان یک شرکت ، در اینجا به ناوبری ، الگوهای ترافیکی و اتومبیل های خودران توجه می کند. اما به عنوان بخشی از پلتفرم خود ، نقشه های ماهواره ای را برای رانندگان ارائه می دهد.

HERE Maps

9- Planet Explorer

این سایت تصاویر ماهواره ای شامل 120 ماهواره مختلف را ارائه می کند و وضوح تصویر هر یک از ماهواره ها کمتر از  2.5 است .

فقط یک مورد وجود دارد: اول ، شما باید یک حساب کاربری را ثبت کنید. این 15 روز اول رایگان است. اما پس از آن ، باید مبلغی بپردازید.

 

Planet Explorer

10- MapQuest

وقتی سایتMapQuest  بازدید می کنید ، احساس دلتنگی به صورت خودکار به دست می آورید. مطمئناً این نقشه ای است که در تلاش است تا هتلی را به شما معرفی کند . اما چیز بد نیست: MapQuest از خدمات TomTomاست و  به شما کمک می کند تا یک تصویر ترکیبی از تصاویر به شما ارائه دهند.

MapQuest

11- Yahoo! Maps

نقشه ماهواره ای Yahoo maps  همچون گوگل مپ است. فقط نقشه های ماهواره ای آن از چندین لحاظ از رقبای خود عقب است. به عنوان مثال ، فاقد بروزرسانی های سه بعدی ، نمای خیابان و نمایش تصاویر است.

Yahoo! Maps

12- MDA NaturalVue

این سایت تصاویر ماهواره ای با قدرت تفکیک 15 متر را نشان  می دهد.

MDA NaturalVue

 

قسمت دوم: سایت هایی تصاویر مادون قرمز ارائه  میدهد.

13-  Landsat Explorer

پرتاب Landsat-1 در سال 1972 نقطه عطفی برای ماهواره‌های فضایی بود. این یک لحظه مهم بود که باعث شد 40 سال بایگانی تاریخ سیاره ما به وجود بیاید.

صدها ماهواره مسیر لندست را به فضا دنبال کرده اند. اما فقط به رنگ نبود. در Landsat Explorer می توانید جهان را به روش های جدید مانند مادون قرمز نزدیک مشاهده کرد.

Landsat Explorer

14- Sentinel Playground

Sentinel Playground به نام خود زندگی می کند. از آنجا که حقیقت این است: نقشه های ماهواره ای فقط برای زیبایی نیستند. به عنوان مثال ، 12 شاخص موجود در آن ویژگی های زمین را متفاوت نشان می دهد. مثل عروسک های کوچک روسی است: لایه هایی را روی لایه ها مشاهده می کنید. هرکدام روشی اثبات شده است که می تواند به شما در رسیدن به تمایز هر چیزی کمک کند.

Sentinel Playground

15-USGS Earth Explorer

در این سایت شما می توانید به 45 پلتفرم مختلف ماهواره ای با تصاویر ماهواره ای مختلف دسترسی داشته باشید و فقط کافی است که در آن ثبت نام  کنید.

USGS Earth Explorer

16- Leaflet

Leafletاجازه می دهد تا هر کسی نقشه های وب مپ را که می توانند  برای خودشان بسازند، و بیشتر برای ساخت WEBGIS کاربرد دارد.

Leaflet

17- Cesium

مشابه Leaflet ، سزیم به کاربران اجازه می دهد تا نقشه های وب سفارشی خود را بسازند.

 

فصل سوم: نقشه های ماواره ای بشر دوستانه

18 – Tomnod/GeoHIVE

Tomnod از قدرت تجمع جمعیت در مواقع بحران بهره می برد.  صرف نظر از این کارزار ، Tomnod می تواند گنجینه ای برای نقشه های ماهواره ای باشد.

Tomnod/GeoHIVE

19- DigitalGlobe Open Data

DigitalGlobe دارای دو چشمه داده آزاد است: اول ، برنامه Open Data آن از وقایع مهم بحران جهانی مانند زلزله ، طوفان و آتش سوزی جنگل پشتیبانی می کند. از این طریق کسانی که به آن احتیاج دارند می توانند پشتیبانی مورد نیاز خود را بدست آورند. در طی این رویدادهای بشردوستانه ، آنها هر عکس را تحت مجوز Creative Commons 4.0 در حوزه عمومی منتشر می کنند.

ثانیاً ، DigitalGlobe دارای نمونه محصول در سراسر جهان است. به عنوان مثال ، محصولات نمونه تصاویر برای ریودوژانیرو (برزیل) ، استکهلم (سوئد) و واشنگتن دی سی (ایالات متحده) موجود است.

DigitalGlobe Open Data

قسمت چهارم: سایت هایی برای پیش بینی هواشناسی

20- NOAA Weather Radar

نقشه سه بعدی NOAA اولین بار خارج از دروازه است. ترفند اصلی این است که چگونه شما را به آب و هوای در زمان واقعی نزدیک می دهد. در این نقشه جهانی می توانید هوا را از فضا مشاهده کنید همانطور که از چشم ما ظاهر می شود. از طرف دیگر ، مادون قرمز نزدیک به شما امکان می دهد چالش را از طریق لنزهای مختلف برطرف کنید.

NOAA Weather Radar

21- GOES Viewer

GOES هوا را می شناسد. این ماهواره های آب و هوایی هر 5 دقیقه هوا ما را به روز می کنند. اما چگونه می بینید؟ ابتدا ، به سمت GOES Imagery Viewer بروید. در مرحله بعد ، منطقه مورد نظر خود را انتخاب کنید. این شما را به نقشه های ماهواره ای برای آب و هوا سوق می دهد. در آخر ، نمای خود را انتخاب کنید و یک عکس فوری به روز شده از وضعیت ماهواره ای بگیرید.

GOES Viewer

22- Latest 24

از آنجا که ماهواره های NOAA به آرامی از زمین دور می زند ، پیش نمایش سیاره خود را از فضا دریافت می کنیم. به جای دیدگاه سه بعدی ، NOAA مجموعه ای از نقشه های ماهواره ای را ساخته است که آب و هوا را با یک نمای بالا به پایین هدف قرار می دهد. در واقع ، شما می توانید تعاملی سریع به جلو بکشید و آب و هوا را از 24 ساعت گذشته هر روز برگردانید

Latest 24

 قسمت پنجم. نقشه های ماهواره ای تخصصی

23- Night View

زمین در شب چگونه به نظر می رسد؟ و میزان استقرار انسان در منظره چقدر است؟ ناسا با استفاده تصاویر بیش از 400 ماهواره ، جامع ترین نمای شب را در نقشه مرمر سیاه خود وارد کرده بود. همانطور که در این نقشه نمای شب مشاهده می شود ، شهرهای بزرگ بیشترین آسمان را روشن می کنند. به طور کلی ، این رقم بالپیک را برای ما نشان می دهد که بشریت چقدر در این سرزمین ساکن شده است.

Night View

24- Global Forest Map

وقتی درختی در جنگل می افتد ، ماهواره ها این تأثیر را می شنوند. هرکسی که از شدت جنگل زدایی شک دارد ، می تواند آن را در فهرست جنگل جهانی جستجو کند. ابتدا به سراغ Global Forest Watch بروید. به طور پیش فرض ، جنگل های پاک شده روشن هستند. کشورهایی مانند اندونزی ، برزیل و پرو خالی از درخت می شوند. اگر بزرگنمایی کنید ، دارای نقشه های ماهواره ای 120 ماهواره است – مبلغ پرداختی (# 9) که در بالا به آن اشاره کردم.

Global Forest Map

25- (NASA’s Fire Information for Resource Management System (FIRMS

وقتی آتش سوزی رخ می دهد، ماهواره ها رخداد ثبت می کنند،  به طور خاص ، آنها آتش سوزی ها را به عنوان اتفاقی رخ می دهند و از طریق نقشه های آتش فعال مانند FIRMS ، جریان می یابند. با این حال ، به نوعی ، یک قطع کنجکاو بین آنهایی که در حال آتش سوزی در زمین هستند ، وجود دارد. سنسورهای ماهواره ای مانند MODIS و VIIRS از مادون قرمز حرارتی استفاده می کنند. فقط در این صورت ، می توانیم آتش سوزی ها را به اندازه یک نقطه داغ شناسایی کنیم .حتی فوران آتشفشان ها هم قابل روئیت است.

MODIS

FIRMS

author-avatar

درباره خلیل غلام نیا

دانشجوی دکتری سنجش از دور و GIS، دانشگاه چارلز جمهوری چک سابقه بیش از هشت سال کار با داده های سنجش از دور و GIS تسلط به تجزیه و تحلیل داده های اوپتیک، راداری و حرارتی تسلط به زبان های برنامه نویسی پایتون و گوگل ارث انجین در زمینه تجزیه تحلیل مدل های هوشمند در سنجش از دور و GIS

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ستون کناری
ارتباط با مدیر سایت
ارسال پیام از طریق واتساپ