تجزیه و تحلیل مکانی اساساً با استفاده از ریاضیات، مسائل مکانی را حل می کند. جغرافیا امروزی را با فناوری مدرن می سنجد تا دنیای ما را اندازه گیری ، کمیت و درک کند.

تجزیه و تحلیل مکانی  چه کاری می تواند انجام دهد و چه کاری را نمی تواند انجام دهد؟

سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) از تجزیه و تحلیل مکانی استفاده می کند. آنچه GIS انجام می دهد اتصال جغرافیا با دنیای واقعی است. این نقاط را بر روی نقشه قرار می دهد تا ببیند چگونه همه چیز  به هم مرتبط است.

اما کاربردش بیشتر از این است:

با مطالعه ویژگیهای توپولوژیکی ، هندسی و جغرافیایی آنها می توانیم الگویی را که قبلاً ندیده ایم کشف کنیم. این تجزیه و تحلیل مکانی است!

در اینجا چند نمونه از تجزیه و تحلیل مکانی آورده شده است:

از کجا می توانید ویژگی های زمین را پیدا کنید؟

  1. (Routing)مسیریابی می تواند سریعترین مسیر را به شما نشان دهد.
  2. (Optimal location)تجزیه و تحلیل بهینه مکان می تواند مناسب ترین مکان برای ساخت را پیدا کند.

رابطه آنها چیست؟

  1. (Area calculations)محاسبات منطقه می تواند اندازه یک آتش سوزی جنگل را تعیین کند.
  2. (Distance measurements)اندازه گیری مسافت تخمین می زند که هر چیزی تا چه حد است.

چه الگوهای جغرافیایی وجود دارد؟

  1. (Hot spot )تجزیه و تحلیل نقطه داغ میزان بالای جرم و جنایات در یک شهر را برجسته می کند.
  2. (Regression models)مدل های رگرسیون تعیین می کنند که حیوانات از چه زیستگاه هایی انتخاب ودوری می کنند.

چگونه جغرافیا در زمان تغییر می کند؟

  1. (Change detection) تغییر پوشش زمین میزان توسعه انسانی را نشان می دهد.
  2. (Geographic mean center)مرکز میانگین جغرافیایی روند تغییرات جمعیت را در زمان نمایش می دهد

بنابراین ، به طور کلی ، تجزیه و تحلیل مکانی می تواند کمیت ، یافتن الگوها و پیش بینی نتایج با استفاده از جغرافیایی که در دید ما باشد. سپس ، ما می توانیم اقدام کنیم و بر اساس آن تصمیمات آگاهانه بگیریم.

جان اسنو وبا(John Snow Cholera): تولد آنالیز مکانی

در سن 41 سالگی ، جان اسنو با بزرگترین چالش زندگی خود روبرو شد. وبا در سوهو ، انگلیس درگرفت. کاملاً ویران کننده بود. ساکنان در خیابان در حال مرگ بودند.علائم وبا وحشتناک بود. جان اسنو می دانست که در حال نبرد در سراشیبی است.
در حین شیوع بیماری ، دو عقیده وجود داشت که چگونه وبا شیوع می یابد. (1) علت آلودگی هوا بود. (2) و كسانی كه نسبت به آن تردید داشتند. جان اسنو متعلق به حزب دوم بود. اما او باید ثابت کند که چرا وبا در هوا گردش نمی کند.

یک ایده خوب این بود که او یک متفکر تحلیلی بود. بنابراین او می توانست به شیوه‌ای مبتکرانه آغاز به نقشه برداری از خطوط آب و ایستگاه های پمپاژ و موارد بیماری وبا با استفاده از یک نقشه بردار  کرد.

Cholera Map

وقتی کار تمام شد جواب جلوی چشمان او بود. وی با رو هم پوشاندن آب آشامیدنی شهر با موارد وبا ، از تجزیه و تحلیل مکانی برای فهم رابطه جغرافیایی آنها استفاده کرد. بنابراین ، او منبع را در پمپ آب آلوده ردیابی کرد.

از شیوع وبا ، در مجموع 616 نفر جان باختند. اما این می تواند بدتر باشد. جان اسنو همیشه پیشگام در بیهوشی و بهداشت پزشکی بود. اما اکنون ، او بنیانگذار یک رشته مطالعاتی کاملاً جدید شد – اپیدمیولوژی.

نقشه ها همیشه داستانی را بیان می کنند. به اندازه کافی عجیب ، جان اسنو هرگز پیشگام تجزیه و تحلیل مکانی نیست. اما او واقعاً باید باشد.

چگونه از تجزیه و تحلیل مکانی استفاده می کنید؟

چه جان اسنو متوجه این موضوع شود یا نه ، یافته های وی نقطه عطفی مهم برای تجزیه و تحلیل مکانی بود. این روشی اساسی برای روهمپوشانی(Overlay)بود ، اما با نجات جان هزاران نفر طنین انداز شد.

تا به امروز ، ما از محصولات تجزیه و تحلیل مکانی استفاده می کنیم. شما حتی ممکن است ندانید ، اما ما از قدرت تجزیه و تحلیل مکانی در کارهای روزمره خود استفاده می کنیم. به عنوان مثال ، GPS در تلفن های ما مکان مشخصی را که باید به آن مراجعه کنیم مشخص می کند. و پیش بینی هواشناسی پیش بینی های زمان واقعی را ارائه می دهد.

IDW Search Radius

فقط یک ثانیه در مورد آن فکر کنید:

برخی از بزرگترین چالش هایی که امروز باید با آن مقابله کنیم طبیعت مکانی – تغییرات آب و هوایی ، بلایای طبیعی و پویایی جمعیت است.

برای قرن ها ، نقشه ها در زمان آزمایش خود را پس دادند  مشاهده جهان ما بر روی نقشه بر نحوه مشاهده آن تأثیر می گذارد. اما تجزیه و تحلیل مکانی قدرت تعیین کمیت و عمل را به ما می دهد.

author-avatar

درباره خلیل غلام نیا

دانشجوی دکتری سنجش از دور و GIS، دانشگاه چارلز جمهوری چک سابقه بیش از هشت سال کار با داده های سنجش از دور و GIS تسلط به تجزیه و تحلیل داده های اوپتیک، راداری و حرارتی تسلط به زبان های برنامه نویسی پایتون و گوگل ارث انجین در زمینه تجزیه تحلیل مدل های هوشمند در سنجش از دور و GIS

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *